Program wychowawczy Gimnazjum nr 2 im. Marii Bobrzeckiej w Brzeszczach
Wartości, cele i zadania wychowawcze
W Gimnazjum nr 2 im. Marii Bobrzeckiej w Brzeszczach każdy członek społeczności: dyrektor, nauczyciel, uczeń, rodzic, pracownik obsługi jest człowiekiem wolnym, który świadomie wstąpił do tej społeczności i zdecydował się na jej współtworzenie.
Pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami dzieci są rodzice, bądź prawni opiekunowie, natomiast szkoła, poprzez swoją działalność, wzmacnia ich wysiłki wychowawcze. Stąd wychowanie stanowi integralną sferę działania każdego nauczyciela.
Nauczyciel, realizując zadania wszechstronnego rozwoju ucznia, respektuje trzy podstawowe warunki gwarantujące efektywność podejmowanych przez niego działań:
Dążymy do tego, aby uczeń znalazł w szkole warunki sprzyjające jego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu w wymiarze moralno duchowym, intelektualnym, społecznym
i zdrowotnym. Działania te są zgodne z misją szkoły, która respektuje wspomniane aspekty rozwoju osobowego ucznia.
Kluczowe wartości, na których opieramy ten rozwój, to: mądrość, prawda, dobro, miłość, odwaga, patriotyzm, piękno, wolność, odpowiedzialność, wytrwałość, samokontrola, empatia, uczciwość, tolerancja.
Poniżej prezentujemy rezultaty, jakie osiągnie uczeń w wyniku podjętych przez nas działań wychowawczych. Każdą tabelę poprzedza motto ilustrujące aspekt rozwoju osobowego ucznia.
Sfery:
I. Rozwój aksjologiczny – ukierunkowany na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia..
II. Rozwój psychiczny – ukierunkowany na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności.
III. Rozwój społeczny – ukierunkowany na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, oparty na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych.
IV. Rozwój fizyczny - ukierunkowany na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych.
Cele:
Ad. I.
Ad. II.
Ad. III.
Ad. IV.
Sfera : ROZWÓJ AKSJOLOGICZNY
Motto: Rodzice i nauczyciele swoim postępowaniem dają przykład. Wychowują do wolności w duchu odpowiedzialności.
Uczeń:
Cele |
Zadania |
Realizatorzy |
Termin |
1. Rozwijanie poczucia godności ludzkiej |
Wartości ogólnoludzkie: c) monitorowanie na bieżąco zapisów prawnych w oparciu |
Wychowawca, wszyscy uczący, dyrektor szkoły. |
W ciągu całego roku szkolnego. |
3. Umiejętność oceny własnych zachowań. |
a) podejmowanie działań mających na celu kształcenie umiejętności samooceny uczniów (lekcje wychowawcze), |
Nauczyciele, rodzice, wychowawcy, rodzice, pedagog, wychowawcy, zespół klasow.y |
W ciągu roku szkolnego. |
4. Świadome kierowanie swoim zachowaniem. |
a) realizacja tematów związanych z kluczowymi wartościami, na których opiera się Program Wychowawczy Szkoły, |
Wychowawcy, pedagog, wszyscy nauczyciele, rodzice. |
W ciągu roku szkolnego. |
5. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
a) zorganizowanie prelekcji nt. „Odpowiedzialność prawna nieletnich”, b) prowadzenie lekcji metodą dyskusji c) blok zajęć poświęconym prawom i obowiązkom ucznia (Statut, Konwencja d) przeprowadzenie zajęć poświęconych preorientacji zawodowej, |
Wychowawcy, pedagog, wszyscy nauczyciele, rodzice. |
|
6. Tworzenie kultury pozytywnych wzorów, szukanie prawdziwych autorytetów. |
a)organizowanie wycieczek do teatru, kina, muzeum b) organizowanie zajęć poświęconym różnicom kulturowym. c) blok zajęć poświęconych kształtowaniu kulturalnych nawyków, d) blok zajęć poświęconych tolerancji oraz wielokulturowości.
|
Wychowawcy, pedagog, wszyscy nauczyciele, rodzice. |
W ciągu roku szkolnego. |
7. Poznawanie uczuć |
a)blok zajęć poświęconych zdrowiu psychicznemu b) zajęcia dotyczące uczuć: nazywania ich, właściwego reagowania oraz panowania nad zachowaniami niepożądanymi |
Wychowawcy, pedagog, wszyscy nauczyciele, rodzice. |
W ciągu roku szkolnego. |
Sfera: ROZWÓJ PSYCHICZNY
Motto: Odważ się być mądrym.
Myślenie wymaga trudu uczenia się.
Uczeń:
1. Podaje argumenty uzasadniające własne stanowisko:
● ma ugruntowaną wiedzę ogólną,
● potrafi mądrze bronić swojego światopoglądu, szanując drugiego człowieka,
● ma poczucie więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
● jest otwarty na wszelkie zmiany.
2. Zna swoje uzdolnienia:
● potrafi je wykorzystać w praktyce,
● rozwija swoje zainteresowania,
● pracuje na miarę swoich możliwości.
3. Zna różnorodne źródła informacji:
● potrafi z nich korzystać,
● widzi potrzebę dociekliwości w poszukiwaniu informacji i dochodzenia do prawdy prawdy.
4. Potrafi swobodnie wypowiadać się na dany temat i wykazuje umiejętność kreatywnego myślenia:
● potrafi uzasadnić swoje poglądy,
● dostrzega problemy i projektuje ich rozwiązania,
● analizuje i ocenia, odróżnia skutki od przyczyn.
Cele pośrednie |
Zadania |
Realizatorzy |
Termin |
1. Rozwijanie umiejętności mądrej argumentacji swoich poglądów |
a)organizowanie różnorodnych i ciekawych zajęć pozalekcyjnych, umożliwiających rozwój swoich zainteresowań, swojej wiedzy, b) udział w debatach, dyskusjach na każdym szczeblu, c) tworzenie grup dyskusyjnych poruszających problemy współczesnego świata. |
Nauczyciele, pedagog szkolny, wychowawcy klas. |
W ciągu całego roku szkolnego. |
2. Poznawanie własnych uzdolnień |
a) organizowanie wyjść do kina, teatru, galerii, wycieczek itp.-nawiązanie współpracy f)promowanie talentów uczniów np. w ramach wieczornic, pokazu Młodych Talentów,informacje o sukcesach na stronie gimnazjum oraz w kronikach szkolnych. |
Wychowawcy, nauczyciele, opiekunowie kół, pedagog szkolny, rodzice. |
W ciągu roku szkolnego. |
3.Umiejętność poszukiwania informacji. |
a)wyszukiwanie źródeł informacji, |
Wychowawcy, nauczyciele, opiekunowie kół, pedagog szkolny, rodzice. |
W ciągu roku szkolnego. |
4.Umiejętność wypowiadania się, wyrażania swych poglądów i sztuka kreatywnego myślenia. |
a) zachęcanie do czytelnictwa, c)uczestnictwo w konkursach, |
Bibliotekarz, organizator konkursów, wychowawcy, uczniowie, nauczyciele. |
W ciągu roku szkolnego. |
Sfera: ROZWÓJ SPOŁECZNY
Motto: Istniejemy dla siebie i innych.
Wchodzić w dorosłość, to niekoniecznie iść po cudzych śladach ,
lecz wytyczać własną ścieżkę.
Uczeń:
1. Potrafi aktywnie słuchać drugiego człowieka:
● potrafi nawiązać kontakt z drugim człowiekiem,
● jest otwarty na potrzeby innych,
● potrafi współpracować z innymi, realizując przyjęte zadania.
2. Ma świadomość znaczenie przynależności do własnej rodziny:
● zna zasady prawidłowej komunikacji, rozwiązywania konfliktów;
● ma poczucie empatii,
● potrafi dostrzec potrzeby własne i innych ludzi, wyrażać uczucia,
● bierze aktywny udział w życiu rodziny.
3. Przyjmuje właściwą postawę prospołeczną, prorodzinną i prozdrowotną:
● umie nazwać swoje deficyty i podejmuje działania w celu zniwelowania ich,
● wie, gdzie szukać wsparcia w sytuacjach kryzysowych,
● ma świadomość szkodliwości zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, palenia papierosów, picia alkoholu.
4. Zna obowiązki i prawa obowiązujące go na terenie szkoły:
● zna regulamin dotyczący zachowania na terenie szkoły,
● wie, na czym polega odpowiedzialność i zna skutki jej braku.
5. Potrafi ponosić konsekwencje swego działania, przyznać się do błędów, naprawić je:
● zna cenę sukcesu i gorycz porażki , wie, że na sukces trzeba zapracować,
● zna swoje możliwości, potrafi określić samego siebie,
● wie, że w dążeniu do celu konieczna jest wytrwałość i rzetelność pracy,
● potrafi zmobilizować się do rzetelnej i wytrwałej pracy,
● wyraża i broni własnego zdania, używa argumentów.
6. Działanie w Młodzieżowej Radzie Gimnazjalnej i Młodzieżowym Parlamencie Gminy Brzeszcze:
● zna procedury wyborów,
● uczestniczy w wyborach,
● przestrzega zasad ustalonych przez Młodzieżową Radę Gimnazjalną
i Młodzieżowy Parlament Gminy Brzeszcze,
● realizuje zadania.
Cele |
Zadania |
Realizatorzy |
Termin |
|
1.Umiejętność kontaktowania się |
a) zorganizowanie w klasach grup samopomocy koleżeńskiej, h)działalność Szkolnego Klubu Wolontatiusza “Przyjść z pomocą” - akcje charytatywne, wolontariat stały, angażowanie w pomoc potrzebującym całej społeczności uczniowskiej. |
Opiekun MRG, opiekunowie Szkolnego Klubu Wolontariusza “Przyjść z pomocą”, wychowawcy, nauczyciele, pedagog. |
W ciągu roku szkolnego. |
|
2. Zwrócenie uwagi na wartość rodziny |
a) organizowanie wszelkich imprez szkolnych, na szczeblu lokalnym w celu budowania jedności b) pomoc uczniowi b)blok zajęć prowadzonych o rodzinie w ramach m.in. zajęć z w.ychowania do życia w rodzinie |
Dyrektor szkoły, wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, rodzice. |
|
|
3. Kształtowanie postaw prospołecznych, prorodzinnych |
a)propagowanie b)realizacja programów profilaktycznych: „Trzymaj formę”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”, „Wolni od nałogów – kreatywni w życiu”, c)przeprowadzenie warsztatów „Żyj zdrowo d) organizowanie zajęć poświęconych różnicom kulturowym, e)blok zajęć poświęconych subkulturom młodzieżowym, f) blok zajęć poświęconych preorientacji zawodowej. |
Doradca zawodowy, pedagog szkolny, opiekunowie wolontariatu, wychowawcy.
|
|
|
4. Umiejętność podejmowania słusznych decyzji dotyczących swego zachowania. |
a) analiza systemu oceniania zachowania, |
Rada Pedagogiczna, Młodzieżowa Rada Gimnazjalna, rodzice, Rada Pedagogiczna, uczniowie, wychowawca. |
Spotkania z rodzicami, zebrania MRG i MPGB, spotkania, zebrania w ciągu całego roku. |
|
5.Kształtowanie samodzielności. |
a) wdrażanie uczniów do samokształcenia – udział e)aktywny udział uczniów w organizacji Dnia Otwartego w gimnazjum, f)Działalność Szkolnego Klubu Wolontariusza “Przyjsć z pomocą”- planowanie działań, udział w projekcie “Mieć wyobraźnię miłosierdzia”, f) stosowanie aktywizujących metod pracy podczas zajęć z poszczególnych przedmiotów.. |
Uczniowie, wszyscy nauczyciele, rodzice. |
W ciągu całego roku . |
|
6. Działanie |
a) zorganizowanie ordynacji wyborczej, b) świadomy wybór przedstawicieli społeczności uczniowskiej, c) zaangażowanie w podjęte działania, wywiązywanie się z powierzonych funkcji – nauka odpowiedzialności d) współpraca MRG |
Opiekunowie MRG uczniowie, rodzice. |
W ciągu całego roku. |
|
Sfera: ROZWÓJ FIZYCZNY
Motto: „W zdrowym ciele zdrowy duch”.
Uczeń:
1. Uprawia sport rekreacyjnie.
2. Zna swoje potrzeby i możliwości ich realizacji.
3. Przestrzega zasad higieny życia osobistego.
4. Właściwie planuje organizację dnia .
5. Zna zagrożenia dla środowiska i wie, jak im przeciwdziałać.
Cele pośrednie |
Zadania |
Realizatorzy |
Termin |
1.Kształtowanie sprawności fizycznej. |
a)organizowanie zajęć o charakterze rekreacyjnym oraz przygotowujących do zawodów i imprez sportowych, |
Nauczyciele wychowania fizycznego, opiekunowie SKS wychowawcy klas. |
W ciągu całego roku. |
2.Wdrażanie profilaktyki zdrowotnej. |
a) realizacja programu ścieżki prozdrowotnej „Żyj zdrowo”, przedmedycznej, |
Nauczyciele bloku przyrodniczego, zajęcia wychowania prorodzinnego, zajęcia edukacji dla bezpieczeństwa, pielęgniarka szkolna, pedagog szkolny. |
W ciągu całego roku.
|
3. Przeciwdziałanie zagrożeniom społecznym |
a) zaplanowanie - organizacja warsztatów - organizacja warsztatów na temat szeroko pojętej cyberprzemocy - organizacja prelekcji nt. „Odpowiedzialność prawna nieletnich”, b) zorganizowanie warsztatów dla dziewcząt „Od dziewczynki do kobiety” w celu profilaktyki raka szyjki macicy i raka piersi oraz wzmocnienia zachowania prawidłowej higieny, c) udział w konkursach propagujących zdrowy styl życia,np.”Wolni od narkotyków - kreatywni w życiu”. |
Nauczyciele, pedagog szkolny, uczniowie, nauczyciele WDŻ |
W ciągu całego roku.
|
4. Wspieranie rodziców |
a) pedagogizacja rodziców: - organizowanie planowanych spotkań z rodzicami, poświęconych działalności szkolnej, - kontakty indywidualne - przeprowadzenie warsztatów „Szkoła dla rodziców” we współpracy - organizowanie pogadanek b) rozpoznawanie problemów uczniów oraz ich rodzin, otaczanie szczególną opieką i uwagą w sytuacjach wymagających wsparcia
|
Dyrektor szkoły, pedagog szkolny, wychowawcy, rodzice. |
W ciągu całego roku .
|
5.Wyrabianie przekonania |
a)prawidłowa organizacja czasu wolnego, dieta, uprawianie sportu, dbałość o swoje zdrowie, |
Nauczyciele bloku przyrod., kult.-fiz , pielęgniarka nauczyciele bloku przyrod., kult.-fiz , pielęgniarka nauczyciele bloku przyrod., kult.-fiz , pielęgniarka, nauczyciele kult.-fiz. nauczyciele bloku przyrodniczego. |
W ciągu całego roku.
|
6. Rozwijanie działalności sportowej, rekreacyjnej |
a) zorganizowanie Gimnazjady, b) organizowanie wycieczek krajoznawczych, c)udział uczniów przedmiotowe, kulturalne i oświatowe współzawodnictwo międzyklasowe, d) rozwijanie ogólnodostępnych form zajęć sportowych: - udział w imprezach międzyszkolnych, - organizowanie wewnątrzszkolnych rozgrywek sportowych. |
|
W ciągu całego roku.
|