Program wychowawczy


 

Program wychowawczy Gimnazjum nr 2 im. Marii Bobrzeckiej  w Brzeszczach

Wartości, cele i zadania wychowawcze

W Gimnazjum nr 2 im. Marii Bobrzeckiej w Brzeszczach każdy członek społeczności:  dyrektor, nauczyciel, uczeń, rodzic, pracownik obsługi jest człowiekiem wolnym, który świadomie wstąpił do tej społeczności i zdecydował się na jej współtworzenie.

Pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami dzieci są rodzice, bądź prawni opiekunowie, natomiast szkoła, poprzez swoją działalność, wzmacnia ich wysiłki wychowawcze. Stąd wychowanie stanowi integralną sferę działania każdego nauczyciela.

Nauczyciel, realizując zadania wszechstronnego rozwoju ucznia, respektuje trzy podstawowe warunki gwarantujące efektywność podejmowanych przez niego działań:

  • integralność procesu wychowania z przykazywaniem wiedzy i kształceniem umiejętności,
  • spójność działań wychowawczych podejmowanych przez szkołę, rodzinę oraz różne instytucje,
  • oparcie działać wychowawczych na ogólnoludzkich i humanitarnych wartościach.

Dążymy do tego, aby uczeń znalazł w szkole warunki sprzyjające jego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu w wymiarze moralno duchowym, intelektualnym, społecznym
i zdrowotnym. Działania te są zgodne z misją szkoły, która respektuje wspomniane aspekty rozwoju osobowego ucznia.

Kluczowe wartości, na których opieramy ten rozwój, to: mądrość, prawda, dobro, miłość, odwaga, patriotyzm, piękno, wolność, odpowiedzialność, wytrwałość, samokontrola, empatia, uczciwość, tolerancja.

Poniżej prezentujemy rezultaty, jakie osiągnie uczeń w wyniku podjętych przez nas działań wychowawczych. Każdą tabelę poprzedza motto ilustrujące aspekt rozwoju osobowego ucznia.

Sfery:

I. Rozwój aksjologiczny – ukierunkowany na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia..


II. Rozwój psychiczny – ukierunkowany na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności.


III. Rozwój społeczny – ukierunkowany na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, oparty na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych. 


IV. Rozwój fizyczny -  ukierunkowany na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych.

Cele:

Ad. I.

  1. Rozwijanie poczucia godności ludzkiej i kształtowanie hierarchii wartości.
  2. Umiejętność oceny własnych zachowań.
  3. Świadome kierowanie swoim zachowaniem.
  4. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wygłaszane opinie.
  5. Tworzenie kultury pozytywnych wzorów, szukanie prawdziwych autorytetów.
  6. Poznawanie i kierowanie własną sferą uczuciową, kształtowanie wrażliwości uczuciowej

Ad. II.

  1. Rozwijanie umiejętności mądrej argumentacji swoich poglądów w oparciu
    o wszechstronną wiedzę.
  2. Poznawanie własnych uzdolnień i rozwijanie zainteresowań.
  3. Rozwijanie umiejętności poszukiwania informacji.
  4. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się, wyrażania swoich poglądów.
  5. Rozbudzenie w młodym człowieku sztuki kreatywnego myślenia.

Ad. III.

  1. Rozwijanie umiejętności kontaktowania się z ludźmi i współpracy w grupie.
  2. Zwrócenie uwagi na wartość rodziny i ważność budowania prawidłowych relacji wśród najbliższych.
  3. Kształtowanie postaw prospołecznych, prorodzinnych i prozdrowotnych. 
  4. Podejmowanie słusznych decyzji dotyczących swego zachowania.
  5. Kształtowanie samodzielności.
  6. Działanie w Młodzieżowej Radzie Gimnazjalnej i Młodzieżowym Parlamencie Gminy Brzeszcze.

Ad. IV.

  1. Kształtowanie sprawności fizycznej.
  2. Wdrażanie profilaktyki zdrowotnej.
  3. Przeciwdziałanie zagrożeniom społecznym i cywilizacyjnym.
  4. Wspieranie rodziców w podejmowanym trudzie wychowawczym.
  5. Wyrabianie przekonania o możliwościach wpływania na stan własnego zdrowia
    i jakości środowiska.
  6. Rozwijanie działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.

 

Sfera : ROZWÓJ AKSJOLOGICZNY

Motto: Rodzice i nauczyciele swoim postępowaniem dają przykład. Wychowują do wolności w duchu odpowiedzialności.

Uczeń:

  1. Ma swoją godność, szanuje siebie i innych:
    • wie, co to jest godność,
    • potrafi zadbać o swoje potrzeby na każdej płaszczyźnie,
    • szanuje drugiego człowieka.
  2. Zna system wartości przyjęty w Programie Wychowawczym Gimnazjum nr 2
    im. M. Bobrzeckiej:
    • wie, które wartości są najważniejsze,
    • rozumie, że przyjęty system wartości będzie podstawą jego przyszłego życia.
  3. Wie, które zachowania są ogólnie akceptowane:
    • potrafi odróżnić zachowanie „ dobre” i „złe”,
    • dokonuje samooceny swego postępowania.
  4. Wie, gdzie są granice wolności i rozumie, dlaczego je wyznaczono:
    • posiada autorytety,
    • potrafi tolerować inne zachowania zgodne z przyjętymi normami
      w szkole.
  5. Ma poczucie odpowiedzialności za dokonany wybór, podjętą decyzję:
    • potrafi współdziałać w zespole i podejmować wspólne decyzje,
    • potrafi słuchać,
    • zna konsekwencje podejmowanych decyzji, szczególnie
      w sytuacjach trudnych zagrażających prawidłowemu rozwojowi
      i zdrowemu stylowi życia.
  6. Potrafi wymienić cechy autorytetu:
  • potrafi odróżnić autorytet prawdziwy od „fałszywego”,
  • zna potrzebę posiadania odpowiedniego wzorca, autorytetu,
  • ma świadomość wpływu preferowanych wzorców na życie człowieka.
  1. Potrafi nazwać i odróżniać uczucia:
  • zna uczucia,
  • potrafi wyrażać uczucia,
  • panuje nad emocjami, wyraża je w sposób nie zagrażający innym.
`

Cele

Zadania

Realizatorzy

Termin

1. Rozwijanie poczucia godności ludzkiej
i kształtowanie hierarchii wartości.

Wartości ogólnoludzkie:
a) przeprowadzenie lekcji wychowawczych,
o hierarchii wartości,
b) organizowanie szkolnych uroczystości wg kalendarza szkolnego,

c) monitorowanie na bieżąco zapisów prawnych w oparciu
o rozporządzenia .

Wychowawca, wszyscy uczący,

dyrektor szkoły.

W ciągu całego roku szkolnego.

3. Umiejętność oceny własnych zachowań.

a) podejmowanie działań mających na celu kształcenie umiejętności samooceny uczniów (lekcje wychowawcze),
b) współdziałanie z domem rodzinnym przy rozwiązaniu problemów dydaktycznych
i wychowawczych,
c) przeprowadzenie lekcji mających na celu zapoznanie uczniów
z dokumentami prawnymi dot. praw i obowiązków ucznia.

Nauczyciele, rodzice, wychowawcy, rodzice,

 pedagog, wychowawcy, zespół klasow.y

W ciągu roku szkolnego.

4. Świadome kierowanie swoim zachowaniem.

a) realizacja tematów związanych z kluczowymi wartościami, na których opiera się Program Wychowawczy Szkoły,
b) organizowanie spotkań
z przedstawicielami instytucji wspomagających proces wychowawczy.

Wychowawcy, pedagog,

wszyscy nauczyciele, rodzice.

W ciągu roku szkolnego.

5. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
i wygłaszane opinie.

a) zorganizowanie prelekcji nt. „Odpowiedzialność prawna nieletnich”,

b) prowadzenie lekcji metodą dyskusji
z możliwością przewidywania konsekwencji dokonanych wyborów,

c) blok zajęć poświęconym prawom i obowiązkom ucznia (Statut, Konwencja
o prawach dziecka, Deklaracja Praw Człowieka),

d) przeprowadzenie zajęć poświęconych preorientacji zawodowej,   

Wychowawcy, pedagog,

wszyscy nauczyciele, rodzice.

 

6. Tworzenie kultury pozytywnych wzorów, szukanie prawdziwych autorytetów.

a)organizowanie wycieczek do teatru, kina, muzeum
i innych placówek kulturalnych oraz zabytkowych,

b) organizowanie zajęć poświęconym różnicom kulturowym.

c) blok zajęć poświęconych kształtowaniu kulturalnych nawyków,

d) blok zajęć poświęconych tolerancji oraz wielokulturowości.

 

Wychowawcy, pedagog,

wszyscy nauczyciele, rodzice.

W ciągu roku szkolnego.

7. Poznawanie uczuć
i kierowanie własną sferą uczuciową, kształtowanie wrażliwości uczuciowej.

a)blok zajęć poświęconych zdrowiu psychicznemu
i fizycznemu z uwzględnieniem sfery duchowej – w celu wytworzenia mocnej motywacji pomimo ewentualnych niesprzyjających warunków
w środowisku ucznia,

b) zajęcia dotyczące uczuć: nazywania ich, właściwego reagowania oraz panowania nad zachowaniami niepożądanymi
i społecznie nieakceptowanymi.

Wychowawcy, pedagog,

wszyscy

nauczyciele, rodzice.

W ciągu roku szkolnego.

 

Sfera: ROZWÓJ PSYCHICZNY

Motto: Odważ się być mądrym.
Myślenie wymaga trudu uczenia się.

Uczeń:

1.      Podaje argumenty uzasadniające własne stanowisko:

●       ma ugruntowaną wiedzę ogólną,

●       potrafi mądrze bronić swojego światopoglądu, szanując drugiego człowieka,

●       ma poczucie więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,

●       jest otwarty na wszelkie zmiany.

2.      Zna swoje uzdolnienia:

●       potrafi je wykorzystać w praktyce,

●        rozwija swoje zainteresowania,

●        pracuje na miarę swoich możliwości.

3.      Zna różnorodne źródła informacji:

●      potrafi z nich korzystać,

●      widzi potrzebę dociekliwości w poszukiwaniu informacji i dochodzenia do prawdy prawdy.

4.      Potrafi swobodnie wypowiadać się na dany temat i wykazuje umiejętność kreatywnego myślenia:

●       potrafi uzasadnić swoje poglądy,

●       dostrzega problemy i projektuje ich rozwiązania,

●       analizuje i ocenia, odróżnia skutki od przyczyn.
 

Cele pośrednie

Zadania

Realizatorzy

Termin

1. Rozwijanie umiejętności mądrej argumentacji swoich poglądów
w oparciu
o wszechstronną wiedzę.

a)organizowanie różnorodnych i ciekawych zajęć pozalekcyjnych, umożliwiających rozwój swoich zainteresowań, swojej wiedzy,

b) udział w debatach, dyskusjach na każdym szczeblu,

c) tworzenie grup dyskusyjnych poruszających problemy współczesnego świata. 

Nauczyciele,

pedagog szkolny,

wychowawcy klas.

W ciągu całego roku szkolnego.

2. Poznawanie własnych uzdolnień
i rozwijanie zainteresowań .

a) organizowanie wyjść do kina, teatru, galerii, wycieczek itp.-nawiązanie współpracy
z instytucjami oświatowymi, naukowymi i kulturalnymi.
b) organizowanie kół zainteresowań,
c) udział w zajęciach pozalekcyjnych,
d) organizowanie konkursów klasowych i ogólnoszkolnych, uczestnictwo w olimpiadach
i konkursach ogólnopolskich proponowanych przez inne ośrodki,
e) prezentowanie własnych uzdolnień i zainteresowań podczas Dnia Otwartego

f)promowanie talentów uczniów np. w ramach wieczornic, pokazu Młodych Talentów,informacje o sukcesach na stronie  gimnazjum oraz w kronikach szkolnych.

Wychowawcy, nauczyciele, opiekunowie kół,

pedagog szkolny,

rodzice.  

W ciągu roku szkolnego.

3.Umiejętność poszukiwania informacji.

a)wyszukiwanie źródeł informacji,
b)rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
c)wykorzystanie zdobytych informacji na lekcjach i poza nimi (podczas przygotowania referatów, projektów, prezentacji, prac konkursowych).

Wychowawcy, nauczyciele, opiekunowie kół,

pedagog szkolny,

rodzice. 

W ciągu roku szkolnego.

4.Umiejętność wypowiadania się, wyrażania swych poglądów i sztuka kreatywnego myślenia.

a) zachęcanie do czytelnictwa,
b) pisanie swobodnych tekstów

c)uczestnictwo w konkursach,
d) spotkanie z ciekawymi ludźmi,
e) projektowanie gazetki szkolnej,
f) prowadzenie lekcji metodą problemową, sprzyjającą swobodnemu wypowiadaniu się,
g) wykorzystanie aktywnych metod nauczania podczas lekcji

Bibliotekarz, organizator konkursów, wychowawcy, uczniowie, nauczyciele.

W ciągu roku szkolnego.

 

Sfera: ROZWÓJ SPOŁECZNY

Motto: Istniejemy dla siebie i innych.
Wchodzić w dorosłość, to niekoniecznie iść po cudzych śladach ,
lecz wytyczać własną ścieżkę.

Uczeń:

1. Potrafi aktywnie słuchać drugiego człowieka:

●       potrafi nawiązać kontakt z drugim człowiekiem,

●       jest otwarty na potrzeby innych,

●       potrafi współpracować z innymi, realizując przyjęte zadania.

2.      Ma świadomość znaczenie przynależności do własnej rodziny:

●       zna zasady prawidłowej komunikacji, rozwiązywania konfliktów;

●       ma poczucie empatii,

●       potrafi dostrzec potrzeby własne i innych ludzi, wyrażać uczucia,

●       bierze aktywny udział w życiu rodziny.

3.      Przyjmuje właściwą postawę prospołeczną, prorodzinną i prozdrowotną:

●       umie nazwać swoje deficyty i podejmuje działania w celu zniwelowania ich,

●        wie, gdzie szukać wsparcia w sytuacjach kryzysowych,

●       ma świadomość szkodliwości zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, palenia papierosów, picia alkoholu.

 

4.      Zna obowiązki i prawa obowiązujące go na terenie szkoły:

●      zna regulamin dotyczący zachowania na terenie szkoły,

●      wie, na czym polega odpowiedzialność i zna skutki jej braku.

 

5.      Potrafi ponosić konsekwencje swego działania, przyznać się do błędów, naprawić je:

●       zna cenę sukcesu i gorycz porażki , wie, że na sukces trzeba zapracować,

●       zna swoje możliwości, potrafi określić samego siebie,

●       wie, że w dążeniu do celu konieczna jest wytrwałość i rzetelność pracy,

●       potrafi zmobilizować się do rzetelnej i wytrwałej pracy,

●       wyraża i broni własnego zdania, używa argumentów.

 

6.      Działanie w Młodzieżowej Radzie Gimnazjalnej i Młodzieżowym Parlamencie Gminy Brzeszcze:

●       zna procedury wyborów,

●       uczestniczy w wyborach,

●       przestrzega zasad ustalonych przez Młodzieżową Radę Gimnazjalną
i Młodzieżowy Parlament Gminy Brzeszcze,

●       realizuje zadania.

 

Cele

Zadania

Realizatorzy

Termin

1.Umiejętność kontaktowania się
z ludźmi
i współpracy
w grupie.

a) zorganizowanie w klasach grup samopomocy koleżeńskiej,
b) prowadzenie lekcji wychowawczych na temat: “Klucze dobrej komunikacji”,
c) redagowanie gazetki szkolnej „Kołowrotek”, 
d) spotkania Młodzieżowej Rady Gimnazjalnej z przewodniczącymi klas,
e) apele szkolne,
f) udział w dyskotekach, wycieczkach szkolnych, wyjazdach do teatru,
g) stosowanie aktywizujących metod pracy na poszczególnych lekcjach,

h)działalność  Szkolnego Klubu Wolontatiusza “Przyjść z pomocą” - akcje charytatywne, wolontariat stały, angażowanie w pomoc potrzebującym całej społeczności uczniowskiej.

Opiekun MRG,

opiekunowie Szkolnego Klubu Wolontariusza “Przyjść z pomocą”,

wychowawcy,

nauczyciele,

pedagog.

W ciągu roku szkolnego.

 

2. Zwrócenie uwagi na wartość rodziny
i ważność budowania prawidłowych relacji wśród najbliższych.

a) organizowanie wszelkich imprez  szkolnych, na szczeblu lokalnym w celu budowania jedności
w rodzinie, np. Festyn Rodzinny, Parafiada, wieczornice,

b) pomoc uczniowi
i rodzicom w nawiązaniu prawidłowych relacji mimo konfliktu pokoleń, 

b)blok zajęć prowadzonych

o rodzinie w ramach m.in. zajęć z w.ychowania do życia w rodzinie

Dyrektor szkoły,

wychowawcy,

nauczyciele,

pedagog szkolny, rodzice.

 

 

3. Kształtowanie postaw prospołecznych, prorodzinnych
i prozdrowotnych.

a)propagowanie
i prowadzenie wolontariatu stałego i akcyjnego, udział w projekcie “Mieć wyobraźnię miłosierdzia”,

b)realizacja programów profilaktycznych: „Trzymaj formę”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”, „Wolni od nałogów – kreatywni w życiu”,

c)przeprowadzenie warsztatów „Żyj zdrowo
i aktywnie”, gazetki tematyczne,

d) organizowanie zajęć poświęconych różnicom kulturowym,

e)blok zajęć poświęconych subkulturom młodzieżowym,

f) blok zajęć poświęconych preorientacji zawodowej.

Doradca zawodowy, pedagog szkolny, opiekunowie wolontariatu,

wychowawcy.

 

 

 

4. Umiejętność podejmowania słusznych decyzji dotyczących swego zachowania.

a) analiza systemu oceniania zachowania,
b) zapoznanie z systemem kar i nagród,
c) zapoznanie z prawami
i obowiązkami ucznia podczas lekcji wychowawczych.

Rada Pedagogiczna, Młodzieżowa Rada Gimnazjalna, rodzice, Rada Pedagogiczna, uczniowie, wychowawca.

Spotkania z rodzicami, zebrania MRG i MPGB, spotkania, zebrania w ciągu całego roku.

 

5.Kształtowanie samodzielności.

a) wdrażanie uczniów do samokształcenia – udział
w konkursach przedmiotowych, artystycznych,
b) organizowanie akcji charytatywnych,
c) przygotowanie
 i przeprowadzenie kiermaszu podręczników, kiermaszu świątecznego jako Lekcji przedsiębiorczości,
d) zorganizowanie Dni Patrona Szkoły,

e)aktywny udział uczniów w organizacji Dnia Otwartego w gimnazjum,

f)Działalność Szkolnego Klubu Wolontariusza “Przyjsć z pomocą”- planowanie działań, udział w projekcie “Mieć wyobraźnię miłosierdzia”,

f) stosowanie aktywizujących metod pracy podczas zajęć z poszczególnych przedmiotów..

Uczniowie, wszyscy nauczyciele, rodzice.

W ciągu całego roku .

 

6. Działanie
w Młodzieżowej Radzie Gimnazjalnej
i Młodzieżowym Parlamencie Gminy Brzeszcze

a) zorganizowanie ordynacji wyborczej,

b) świadomy wybór przedstawicieli społeczności uczniowskiej,

c) zaangażowanie w podjęte działania, wywiązywanie się z powierzonych funkcji – nauka odpowiedzialności
i sumienności,

d) współpraca  MRG
i MPGB.

Opiekunowie MRG
i MPGB,

uczniowie,

rodzice.

W ciągu całego roku.

 

 

Sfera: ROZWÓJ FIZYCZNY

Motto: „W zdrowym ciele zdrowy duch”.

Uczeń:

1.      Uprawia sport rekreacyjnie.

2.      Zna swoje potrzeby i możliwości ich realizacji.

3.      Przestrzega zasad higieny życia osobistego.

4.      Właściwie planuje organizację dnia .

5.      Zna zagrożenia dla środowiska i wie, jak im przeciwdziałać.

Cele pośrednie

Zadania

Realizatorzy

Termin

1.Kształtowanie sprawności fizycznej.

a)organizowanie zajęć o charakterze rekreacyjnym oraz przygotowujących do zawodów i imprez sportowych,
b)organizowanie wycieczek klasowych.

Nauczyciele wychowania fizycznego, opiekunowie SKS wychowawcy klas.

W ciągu całego roku.

2.Wdrażanie profilaktyki zdrowotnej.

a) realizacja programu ścieżki prozdrowotnej „Żyj zdrowo”,
b) organizowanie szkoleń dla uczniów w zakresie udzielania pierwszej pomocy

przedmedycznej,
c) współpraca
z pielęgniarką szkolną,
d) wyjazdy na lodowisko, basen,
w góry,
e) udział w zawodach środowiskowych,
f) realizacja szkolnego programu profilaktycznego,
g) realizacja odpowiednich treści zawartych
w programie wychowania do życia
w rodzinie i edukacji dla bezpieczeństwa .

Nauczyciele bloku przyrodniczego,

zajęcia wychowania prorodzinnego,

zajęcia edukacji dla bezpieczeństwa,  pielęgniarka szkolna, pedagog szkolny.

W ciągu całego roku.

 

3. Przeciwdziałanie zagrożeniom społecznym
i cywilizacyjnym.

a) zaplanowanie
i realizacja działań
w ramach Dni Profilaktyki:

- organizacja warsztatów
z zakresu profilaktyki uzależnień,

- organizacja warsztatów na temat szeroko pojętej cyberprzemocy

- organizacja prelekcji nt. „Odpowiedzialność prawna nieletnich”,

b) zorganizowanie warsztatów dla dziewcząt „Od dziewczynki do kobiety” w celu profilaktyki raka szyjki macicy i raka piersi oraz wzmocnienia zachowania prawidłowej higieny,

c) udział w konkursach propagujących zdrowy styl życia,np.”Wolni od narkotyków - kreatywni w życiu”. 

Nauczyciele,

pedagog szkolny,

uczniowie,

nauczyciele WDŻ

W ciągu całego roku.

 

4. Wspieranie rodziców
w podejmowanym trudzie wychowawczym.

a) pedagogizacja rodziców:

- organizowanie planowanych spotkań z rodzicami, poświęconych działalności szkolnej,
i określonym zagadnieniom wychowawczym,

- kontakty indywidualne
z rodzicami,

- przeprowadzenie warsztatów „Szkoła dla rodziców” we współpracy
z OPS i PPP,

- organizowanie pogadanek
i spotkań ze specjalistami na tematy związane
z wychowaniem, zdrowiem psychicznym
i fizycznym oraz różnorodnymi zagrożeniami,

b) rozpoznawanie problemów uczniów oraz ich rodzin, otaczanie szczególną opieką i uwagą w sytuacjach wymagających wsparcia
i pomocy;

 

Dyrektor szkoły,

pedagog szkolny, wychowawcy,

rodzice.

W ciągu całego roku .

 

5.Wyrabianie przekonania
o możliwościach wpływania na stan własnego zdrowia
i jakości środowiska.

a)prawidłowa organizacja czasu wolnego, dieta, uprawianie sportu, dbałość o swoje zdrowie,
b)realizacja ścieżki edukacyjnej prozdrowotnej i ekologicznej,
c)udział w konkursach dotyczących ekologii własnego środowiska,
d) prowadzenie zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej,
e) „Eko-Szkoła”

Nauczyciele bloku przyrod., kult.-fiz , pielęgniarka nauczyciele bloku przyrod., kult.-fiz , pielęgniarka nauczyciele bloku przyrod., kult.-fiz , pielęgniarka, nauczyciele kult.-fiz. nauczyciele bloku przyrodniczego.

W ciągu całego roku.

 

6. Rozwijanie działalności sportowej, rekreacyjnej
i turystycznej.

a) zorganizowanie Gimnazjady,

b) organizowanie wycieczek krajoznawczych,

c)udział uczniów
w międzyszkolnych imprezach kulturalnych i konkursach przedmiotowych,

przedmiotowe, kulturalne i oświatowe współzawodnictwo międzyklasowe,

d) rozwijanie ogólnodostępnych form zajęć sportowych:

- udział w imprezach międzyszkolnych,

- organizowanie wewnątrzszkolnych rozgrywek sportowych. 

 

W ciągu całego roku.